Je pro vás chrápání noční můra?

 

I když máme svého partnera rádi, dokáže jeho nebo i její chrápání narušit spánek natolik, že nejen ovlivní společně sdílenou postel, ale může pro chrápajícího být i nebezpečné, dá se ale chrápání vůbec omezit?

Normálně chrápání je, když člověku vibruje měkké patro a nemá dechové pauzy. Tiché, jemné a pravidelné chrápání není nemoc. Téměř všichni dospělí, dokonce i děti, vydávají v spánku nějaké zvuky. U dětí to může být většinou způsobené tím,  když mají zvětšené krční nebo nosní mandle, či ucpaný nos.

Pokud ale chrápete silně, přerývaně a občas váš dech úplně ztichne, jste v ohrožení života. Na chvíli totiž přestáváte dýchat. Někdy se tak může stát na deset sekund, jindy i na třicet. Ohrožujete už tím své srdce, mozek i cévy.

Charakteristické zvuky mohou být se zvyšujícím se věkem intenzivnější a dosahují až 70 decibelů. To je pro představu jako hluk na rušné křižovatce nebo v přeplněné restauraci. Závažné zdravotní problémy vyvolává syndrom spánkové apnoe, tedy dechové pauzy, které mohou být předzvěstí vážných nemocí cév, infarktu myokardu nebo mozkové mrtvice.

Jak se dá chrápání omezit?

Pozdě večer se určitě nepřejídejte a stejně zapomeňte na tablety na spaní a těžkou fyzickou námahu před spaním. Spěte na boku a pod hlavu si podložte vysoký polštář. Po 18. hodině méně pijte a vyhněte se alkoholu, který způsobuje ochabnutí svalů hrdla. Nepřítelem tichého spánku je i obezita. Muži mohou chrápat i při mírné nadváze, ženy zpravidla až při vysoké obezitě. Proto pokud chrápete, zredukujte hmotnost. Při hubnutí vám výborně poslouží například nádoby, ve kterých můžete smažit bez tuku, vařit s vodou i bez ní a vždy při nízkých teplotách.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *